Consilierul guvernatorului BNR, Domnul Adrian Vasilescu, mi-a castigat inca odata admiratia pe care i-o port de mult ani, cand a declarat intr-o conferinta de presa: „dacă ne ajută Dumnezeu, anul acesta ieşim din criză”. „Guvernul este un factor. Nicăieri în lume, pot să fie guvernele cele mai strălucite, nu pot să facă mare lucru. Întotdeauna avem nevoie de noroc în viaţă şi de Dumnezeu”. Totusi … avem de nuantat cateva aspecte si lucruri.

Cred ca mai toti cititorii mei care au avut rabdarea si curiozitatea sa imi citeasca si profilul stiu ca am studiat Teologia. Asadar, o asemenea declaratie este pentru mine o oportunitate si chiar nu ma pot abtine sa nu o comentez.

Nu stiu daca Domnul Adrian Vasilescu a facut o declaratie care in subsidiar arata ca institutiile statului sunt depasite si subtil indeamna, pregateste populatia, sa se indrepte cu speranta in ajutorul lui Dumnezeu. In fapt acesta n-ar fi un lucru rau in sine. Totusi, nu este deloc etic sa transferi nepricepera unora in sarcina lui Dumnezeu. Daca marii finantisti ai lumii au facut o mizerie de nedescris in resursele financiare care le-au fost incredintate, daca neputintele unor persoane care nu se pricep dar nici nu se dau in laturi de la guvernare duc la prapastii economice si sociale … si criza se prelungeste … nu ar trebui sa intelegem sub nici o forma ca Dumnezeu nu ne ajuta.

Dumnezeu ne ajuta, ne va ajuta, ii va ajuta si pe guvernantii care asculta cuvantul Lui si care infaptuiesc poruncile Lui. Mai mult decat atat, acum aproape trei milenii si jumatate a dat si principii si norme de comportament asupra carora as vrea sa ne aplecam in randurile care urmeaza.

Principiul Conducerii Colective si al Destoiniciei Conducatorilor

Intai de toate Sfanta Scriptura, cand vorbeste despre leadership, despre conducere in general, vorbeste in acelasi timp si despre destoinicie.

Asadar, primul principiu este alegerea unor capetenii destoinice. Asa ii porunceste Dumnezeu lui Moise in Cartea Exodului1: 12-15 unde citim:”Alegeţi-vă din seminţiile voastre bărbaţi înţelepţi, pricepuţi şi încercaţi, şi-i voi pune căpetenii peste voi.  Atunci mi-aţi răspuns şi aţi zis: Bun lucru ne porunceşti să facem!  Şi am luat dintre voi bărbaţi înţelepţi, pricepuţi şi încercaţi, şi i-am pus povăţuitori peste voi: căpetenii peste mii, peste sute, peste cincizeci, peste zeci şi judecători peste seminţiile voastre.”

Principiul Solidaritatii Conducatorilor cu Poporul

Este cel de-al doilea  principiu important si este statuat in Cartea lui Ezrdra, 5:14. Iata ce scrie acolo negru pe alb despre carmuirea lui Neemia:”şi din ziua aceea în care eu am fost numit guvernator al lor în ţara lui Iuda, din anul al douăzecilea până în anul al treizeci şi doilea al regelui Artaxerxe, timp de doisprezece ani eu şi fraţii mei n-am mâncat pâinea de conducător. Iar conducătorii de mai înainte, apăsau poporul şi luau de la el pâine şi vin, pe lângă cei patruzeci de sicli de argint; ba până şi slugile lor apăsau poporul. Eu însă n-am făcut aşa, pentru că mă temeam de Dumnezeu”.

Asadar, daca cei ce guverneaza se tem de Dumnezeu si vor ajutorul Lui ca sa trecem peste aceasta criza trebuie sa se lepede de comportamentul celor care au guvernat inaintea lui Neemia  si sa adopte modelul unui conducator solidar cu cei pe care ii conduce.

Dumnezeu da conducatorilor … cu o singura conditie, sa ceara cu adevarat un lucru bun pentru binele celor condusi. In randurile care urmeaza avem exemplul cererii lui Solomon, consemnat in A Doua Carte a Cronicilor 1: 10-12.

Apoi dă-mi mie acum înţelepciune şi ştiinţă, ca să pricep cum să cârmuiesc pe poporul acesta, căci cine poate să cârmuiască pe acest mare popor al Tău?”  Atunci Dumnezeu a zis către Solomon: „Pentru că tu ai avut la inimă asemenea lucru şi n-ai cerut bogăţie, averi şi slavă, nici sufletele neprietenilor tăi; n-ai cerut de asemenea nici zile multe, ci ai cerut înţelepciune şi ştiinţă, ca să judeci pe poporul Meu peste care te-am pus rege,  ţi se dă înţelepciune şi ştiinţă, iar bogăţie, averi şi slavă îţi voi da atâta, câtă n-au mai avut regii cei dinainte de tine şi nici după tine nu vor mai avea”.

Nu e cazul sa mai subliniez. Este foarte clar ce plineste Dumnezeu la cererea unui conducator si ce n-ar accepta sub nici o forma in cererea vreunuia. Vendeta intre cei care guverneaza nu este bineplacuta lu Dumnezeu.

Acum sa trecem putin de la principii la actiune. Iata ce ni se spune, ca sa luam aminte peste veacuri, si ce trebuie sa implineasca conducatorii impreuna cu noi toti, ca Dumnezeu sa ne ajute. Sta scris in cartea Profetului Isaia in Capitolul 58, de la versetele 6 la 12:

6. Rupeţi lanţurile nedreptăţii, dezlegaţi legăturile jugului, daţi drumul celor asupriţi şi sfărâmaţi jugul lor.  7. Împarte pâinea ta cu cel flămând, adăposteşte în casă pe cel sărman, pe cel gol îmbracă-l şi nu te ascunde de cel de un neam cu tine.  8. Atunci lumina ta va răsări ca zorile şi tămăduirea ta se va grăbi. Dreptatea ta va merge înaintea ta, iar în urma ta slava lui Dumnezeu.  9. Atunci vei striga şi Domnul te va auzi; la strigătul tău El va zice: Iată-mă! Dacă tu îndepărtezi din mijlocul tău asuprirea, ameninţarea cu mâna şi cuvântul de cârtire,  10. Dacă dai pâinea ta celui flămând şi tu saturi sufletul amărât, lumina ta va răsări în întuneric şi bezna ta va fi ca miezul zilei. 11. Domnul te va călăuzi necontenit şi în pustiu va sătura sufletul tău. El va da tărie oaselor tale şi vei fi ca o grădină adăpată, ca un izvor de apă vie, care nu seacă niciodată.  12. Pe vechile tale ruine se vor înălţa clădiri noi, vei ridica din nou temeliile străbune şi vei fi numit dregător de spărturi şi înnoitor de drumuri, ca ţara să poată fi locuită.”

Nu stiu daca voi ati fost vreodata intr-un atelier protejat, ori intr-o cooperativa in care lucreaza persoane cu abilitati diferite. Eu am fost in ateliere ale nevazatorilor si am si derulat programe de management pentru ei. Va indemn si pe voi sa mergeti. Ar fi bine sa mearga si conducatorii nostrii. Poate isi vor veni in fire, caci ce poate fi mai stigator la cer decat sa iei impozit pe truda acestor oameni care in Romania nu beneficiaza nici macar de semafoare adaptate.

Fiscalitatea in cota unica de 10% si la 3 Ani … adica „ Zeciuiala” la 3 Ani.

Am scris in mai multe randuri pe acest blog despre necesitatea stringenta a reducerii taxelor ,care  prin cuantumul lor ridicat greveaza puterea de cumparare si descurajeaza productia, nu numai pe cea interna, caci din pacate in Romania se produce putin, din cauza descurajarilor perpetuue prin fiscalitate rexacerbata. Scaderea puterii de cumparare loveste in primul rand pe producatorii din Uniunea Europeana din al caror surplus vin Fondurile Europene … pe care noi nu prea suntem in stare sa le absorbim, in primul rand din cauza unor reglementari extrem de alambicate si incoerente, dar si datorita faptului ca majoritatea celor angajati la Autoritatile de Management nu au derulat in viata un proiect nici macar de 5000 de euro. Dar sa revenim la speranta Domnului Adrian Vasilescu, ca Dumnezeu o sa ne ajute. Inainte de ca Evreii sa intre in Pamantul Fagaduintei, in tara Canaanului, pentru a preveni orice lacomie a conducatorilor si pentru a creea premisele unei economii si societati stabile, Dumnezeu porunceste si postuleaza principiul Fiscalitatii in Cota Unica, aplicat doar pe productie nu si pe servicii, fiscalitatea si taxarea cumulata fiind interzise si „uraciune inaintea Domnului”. Citim la Deuteromon 14: 23 aceasta porunca:adu zeciuială din pâinea ta, din vinul tău, din untdelemnul tău şi pe întâii născuţi ai vitelor tale mari şi ai vitelor tale mărunte, ca să te înveţi a te teme de Domnul Dumnezeul tău în toate zilele”. Daca veti vrea, vom discuta alta data despre natura morala a fiscalitatii, care este subliniata prin cuvintele „ca sa inveti a te teme de Domnul”. Destinatia zeciuielii nu era nicidecum imbuibarea celor care guvernau, ci echilibrul social, precum sta scris la in A Cincea Carte a lui Moise la Capitolul 26:12-13:Iar când vei osebi toate zeciuielile din roadele pământului tău în anul al treilea, care este anul zeciuielii, şi le vei da levitului, străinului, orfanului şi văduvei, ca să mănânce aceştia în locaşurile tale şi să se sature, atunci să zici înaintea Domnului Dumnezeului tău: Am osebit din casa mea cele sfinte şi le-am dat levitului, străinului, orfanului şi văduvei, după toate poruncile Tale pe care mi le-ai dat Tu mie; n-am călcat poruncile Tale, nici nu le-am uitat;

Despre ce echilibru social putem vorbi cand Guvernul Boc mai are putin si pune taxe si pe pensiile de urmas ale unor batrane sarmane. Despre ce echitate vorbim cand pana la sfarsitul guvernarii Tariceanu aveam in tara persoane cu pensie 3 RON? Un guvern nu poate spune ca guverneaza fara sa isi activeze cognitia si constiinta sociala. Indiferent de ce orientare ar fi trebuie sa o aiba. Daca e de stanga o activeaza direct prin alocarea de resurse, daca e de dreapta o activeaza indirect prin incurajarea dezvoltarii afacerilor ca oamenii sa aiba locuri de munca … insa indiferent cum ar face … constiinta sociala activa trebuie sa fie principiul de baza al guvernarii. E foarte simplu … cum un constructor de avioane respecta toate principiile mecanicii si areodinamicii ca sa faureasca un avoin, asa si cei ce guverneaza societati trebuie sa respecte mecanismele sociale si legile vietuirii ca sa poate fauri societati care se inalta.

Revenind la „zeciuiala” asadar, in viziunea Domnului Dumnezeu ce e mai mult de 10% e abuz. Am scris pe acest blog ca in situatia economica de acum, dupa toate calculele o relansare a economiei nu este posibila daca TVA nu va scadea intre 8 si 12%.

Nu cred ca trebuie sa spun de ce „zeciuiala” era luata la trei ani. Stim cu totii ca nu poti fiscaliza saracia … ori ca e cel putin nedemn si imoral sa iei taxa pe pauperitate. Porunca Domnului Dumnezeu era in sensul ”zeciuiala” pe prosperitate,  pe ce s-a dezvoltat in timp de trei ani. Ori la noi guvernul n-ar liniste daca trece o zi si nu inventeaza o nou taxa, daca trece luna si nu mai pune un impozit. Cand sa se faca necesarele acumulari si investitii pentru cresterea economica? De aceea Domnul Dumnezeu spunea ca „anul al treilea este anul zeciuielii”.

Principiul Circulatiei Rapide a Banilor si Mentinera Constanta a Fluxului de Consum

Este alt principiu foarte important care priveste fluxul de cash si mentinerea perpetuua a puterii de consum.

Citim despre asta la Tobit 4: 14.Plata celor care lucrează pentru tine nu o amâna pe mâine, ci dă-le-o îndată, căci şi ţie ţi se va răsplăti, de vei sluji lui Dumnezeu. Ia seama, fiul meu, în toate lucrările tale şi fii bine crescut în toată purtarea ta!” … si la Moise in Deuteronom 24: 14:15. Să nu nedreptăţeşti pe cel ce munceşte cu plată, pe sărac şi pe cel lipsit dintre fraţii tăi sau dintre străinii care sunt în pământul tău şi în cetăţile tale. Ci să dai plata în aceeaşi zi şi să nu apună soarele înainte de aceasta, că el este sărac şi sufletul lui aşteaptă această plată; ca să nu strige el asupra ta către Domnul şi să nu ai păcat.

In conditiile in care in fiecare zi avem stiri despre comunitati profesionale care nu si-au primit salariile de luni de zile, desi Dumenzeu a poruncit sa nu opresti plata lucratorilor si sa nu nedreptatesti pe cel care munceste cu plata, pot oare cei ce randuiesc treburile tarii sa astepte ajutorul Celui ce a dat porunca pana nu repara nedreptatea?

Principiul Cost Zero Pentru Locul de Munca

Desi e practicat de catre guvernanti, in anumite situatii, temporar si limitat la angajarea somerilor, inca nu e suficient pentru a crea o societate stabila. Nici in Biblie si nici in alte carti de spiritualitate nu sta scris ca autoritatea poate sa ia taxe pe seama activitatii ca atare ori pe seama celor care avand nevoie de lucratori angajeaza si dau o paine celor ce nu au alte resurse decat propria forta de munca si propria pricepere. Taxa e prescrisa asa cum am scris mai sus doar pentru productie.

Ori … asuprirea angajatorilor in Romania a devenit o practica. Nici un guvern nu s-a straduit cu adevarat sa ieftineasca costul locului de munca, in asa fel incat intreprinzatorii sa angajeze cat mai multi oameni si in felul acesta sa creasca puterea de consum a societatii si implicit pe cea de productie. Cand Sfantul Apostol Pavel a spus „cine nu lucreaza sa nu manance” s-a referit la lenesii si iscoditorii care refuzau participarea la lucrarile comunitatii, nicidecum la cei care vor sa munceasca dar nu au unde. Iata textul din Epistola catre Tesaloniceni 3:10-12 : Căci şi când ne aflam la voi, v-am dat porunca aceasta: dacă cineva nu vrea să lucreze, acela nici să nu mănânce.  Pentru că auzim că unii de la voi umblă fără rânduială, nelucrând nimic, ci iscodind. Dar unora ca aceştia le poruncim şi-i rugăm, în Domnul Iisus Hristos, ca să muncească în linişte şi să-şi mănânce pâinea lor”. Sfantul Pavel vorbea asa, tocmai avand in minte acest principiu, ca munca nu este taxata si descurajata prin fiscalitate, ci dimpotriva aduce folos, deopotriva celui care o presteaza, celui care o angajeaza si comunitatii in ansamblul ei.

In locul jelaniilor la televizor … ca se practica munca la negru si avem economie subterana … guvernantii ar trebui sa ia masuri adecvate. Chiar daca n-ar lua nici un leu taxa pe locul de munca, tot ar lua 19% din mancarea pe care o consuma cel ce munceste si familia lui. In plus, statul n-ar mai trebui sa plateasca din banul public ajutorul de somaj … adica ar ramane mai multi bani la buget pentru sanatate, educatie, etc.

Si un ultim principiu pe care as vrea sa il iau in discutie aici a fost deja practicat de Guvernul SUA cu companiile care au intrat in colaps … principiu radierii contabile a datoriilor, a balastului si blocajelor; al unei noi ordini, al unei noi constructii.

Il gasim in Deuteronom, Capitolul 15:1-4, si l-as numi Principiul Neinrobirii pana la Moarte: „În anul al şaptelea vei face iertare. Iertarea însă va fi aceasta: tot împrumutătorul, care dă împrumut aproapelui său, să ierte datoria şi să n-o mai ceară de la aproapele său sau de la fratele său, că s-a vestit iertarea în cinstea Domnului Dumnezeului tău. Numai aşa nu va fi sărac printre voi; că te va binecuvânta Domnul în pământul acela pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-l dă în stăpânire, ca să-l ai moştenire. Anul Iertarii, sau anul Sabatic era prilej de reasezare sociala, an in care se iertau toate imprumuturile neachitate, indiferent de cuantum, an in care, inclusiv cei ce se vandusera de bunăvoie ca robi pentru datorii erau eliberati neconditionat, fiind inzestrati cu animale din turme stapanului, cu o bucata de pamant, cu vin si cu untdelemn. Asemena era anul Jubiliar, instituit de Dumnezeu în convorbirea cu Moise pe Muntele Sinai, sarbatorit dupa sapte ani Sabatici, adica la fiecare al cincizecilea an. Era anul eliberării generale, al intoarcerii fiecaruia la pământul si familia sa. Cei care nu reuseau pana la anul Jubileu sa-si rascumpere pamanturile si proprietatile amanetate, erau scutiti de datorie si proprietatea era restaurata in favoarea datornicului. Cei care vor sa stie mai mult se pot documenta citind Cartea Leviticului Capitolul 25, 8-54.

Potrivit acestui principiu toate proprietatile confiscate in 1948, la nationalizare, ar fi trebuit repuse in dreptul fostilor proprietari inca din 1998 … si totusi astazi mai avem inca multime de dosare la CEDO pe problema restaurarii proprietatii, statul Roman preferand sa plateasca milioane si milioane din banii publici pe sentintele X si Y versus Statul Roman, inloc sa faca dreptatea pe care o cere porunca lui Dumnezeu, spre care chiar Consilierul Guvernatorului Bancii Nationale ne indeamna sa ne indreptam privirea, ca sa ne ajute sa trecem peste criza asta.

Implementarea acestui principiu al neasupririi pana la moarte al celor care din neputinta ori din nedreptate au traversat dificultati este deopotriva catalizator si innoitor din punct de vedere social si economic.

Cu deosebita consideratie si respect – cu admiratie pentru declaratia pe care a facut-o Domnul Adrian Vasilescu, si pe care eu o consider o invitatie la reconsiderearea unor principii si a unui comportament moral in materie de finante si economie – cam acestea ar fi principiile si premizele de comportament economico-financiar pe care ar trebui a le practicam pentru ca Dumnezeu sa isi plece privirea asupra noastra si sa ne ajute. Ne ajuta daca implinim poruncile Lui si daca ne intoarcem din caile nedreptatiilor, precum sta scris: „Nu voieste moartea pacatosului ci sa se intoarca si sa fie viu”

Mihail Brinzea


0 comentarii la “Pentru Iesirea din Criza Speranta Autoritatilor Bancar Financiare e Tot la Dumnezeu”
Comentariul tau